<<< Előző cikkhez | Következő cikkhez >>> |
Szekeres Sándor gyűjtése | Cikk besorolása: Elméleti cikkek |
1. A figurák sohasem uralják azt a mezőt, amelyiken állnak, csak azokat, ahova léphetnek. 2. A bástya az egyetlen figura a tisztek közül, amely bárhol is van, mindig 14 mezőt támad. 3. A futók a megnyitásban, mint lekötő bábok érvényesülnek a legjobban. 4. A huszár mindig ellentétes színű mezőt támad, mint amilyenen áll. 5. A gyalogok közül a szélső gyalogok a kevésbé értékesek, mert csak egyfelé üthetnek. 6. A gyalog az egyetlen figura, amely visszafelé nem léphet. Hibás gyalog lépést korrigálni, javítani - más figurákkal ellentétben - nem lehet. Ezért megfontolandó minden egyes gyaloglépés a játszma minden szakaszában. 7. A gyalog a közelharcban nagyhatalom. Minden tiszt menekülni kénytelen előle. 8. Megnyitásban először a lassúbb mozgású figurákkal lépünk, hogy a gyorsabb mozgásúakkal együtt érkezzenek az ellenfél állásához. 9. A gyaloglépés nem fejlődő lépés. 10. Korai vezércsere esetén a király általában középen is biztonságban van. 11. A vezért túl korán játékba hozni nem célszerű. 12. A f2 és a f7 pont az alapállás leggyengébb pontja, mivel azt csak a király védi. 13. A rövidsáncnál a király védettebb, mint hosszúsáncnál. 14. A király a megnyitásban lehetőleg ne kapjon szerepet. 15. Valahányszor a világos (sötét) táborban a centrumlépést támogató c2-c3 (c7-c6) történik, ellenlépésként magától kínálkozik a sötét (világos) vezér részére az e2 (e7) mező, mert ott egyhamar nincs huszártámadásnak kitéve. 16. A királyhuszárokat (Hf3 illetve Hf6) nyílt megnyitásokban addig futóval lekötni célszerűtlen, amíg az ellenfél nem sáncolt. 17. Gyengeség nélküli állásban a tempóvesztés rendszerint megkockáztatható. 18. Az 1. e4-es rendszereknél a világos vezérfutó rendszerint későn fejlődik. 19. Ha világos a c2-c3 gyaloglépést megtette, akkor a b1 huszár rendszerint hamarabb fejlődik, mint a c1 futó. 20. Ha fejlettebb az állásunk, akkor biztonságos a hosszú oldalra történő sáncolás is. Ilyenkor az a1 bástya is tempóval kerül a d-vonalra. 21. A játszma megalapozása: 1. gyors tisztfejlődés 2. a centrum ellenőrzése 3. a király biztonsága 22. Megnyitási elvek: 1. takarékoskodni a gyaloglépésekkel 2. gyors tisztfejlődés 3. a vezért későn játékba hozni 4. sáncolni minél előbb 23. Nyitott centrumnál legfontosabb feladat a király sáncolását megvalósítani. 24. A fejlődési hátrányban levő félnek nem szabad az állást nyitnia. Ha fejlődési előnyünk van, nyissuk az állást! 25. A figuráink fejlesztésénél ügyeljünk arra is, hogy oda hassanak, ahol küzdelem várható, és hatásuk ne 'holt térre' terjedjen ki. 26. A tisztek fejlődése annál értékesebb, minél több pontot támad az ellenséges király környezetében. Az ellenséges király környezetében levő pontok biztosítják a legértékesebb fejlődést. 27. A sakkban a sáncolás az egyetlen lépés, amikor egyszerre két figurával léphetünk. Ne hagyd ki ezt a lehetőséget. 28. Az ellenfél huszárjainak lekötése futóval akkor célszerű, ha az ellenfél megfelelő futója már lépett. Például: Hf3-at lekötni az után célszerű, hogy világos f1 futója már lépett, mondjuk c4-re, mert ekkor visszahozása e2-re már tempóvesztéssel következik. 29. Zárt állásban 1-2 tempónak általában nincs komoly jelentősége. A megnyitásban figuráinkat úgy fejlesszük, hogy hatásukat ne csökkentse más figura fejlesztése. 30. A megnyitásban figuráinkat úgy fejlesszük, hogy hatásukat ne csökkentse más figura fejlesztése. 31. A megnyitásban a fejlődés elsősorban a könnyű tisztek fejlesztését jelenti. 32. A vezércselben a huszár b3-on, vagy a b6-on sohasem áll jól. (Tarrasch) 33. Az idő előtti bonyolítások a megnyitásban leggyakrabban a játék korai egyszerűsítésére és az esélyek kiegyenlítésére vezetnek. (Panov) 34. Nyílt állásban 2 tempó általában megér egy gyalogot. 35. Megnyitásban úgy fejlődjünk figuráinkkal, hogy a többi figura számára a legtöbb fejlesztési lehetőséget tartsuk fenn, hogy az ellenfél tetszőleges felvonulására megfelelő figuralépéssel reagálhassunk. 36. A tisztek helye a gyalogok mögött van. (Steinitz) 37. Ha az ellenfél a megnyitásban nem követ el lényeges hibát, akkor a játék kiélezése aligha vezet eredményre. 38. Ha az ellenfél korán kezdeményezett, és ennek megalapozottságához némi kétség fér, akkor az elhárítás módja: elfogadni a támadó fél szándékát, s bízni a támadás kifulladása után az aktívabb haderőnk erejében. 39. Szimmetrikus, nyílt állásban egy tempó gyakran elég a győzelemhez. 40. Lehetőleg ne lépjünk a megnyitásban egy figurával többet, mert a többi figura fejlesztésével lemaradunk. Ha sokat lépett figurát cserélünk egy kevesebbet lépet figurával, akkor tempókat vesztünk. 41. Ha lépésünkkel fenyegetést teremtünk, akkor csökken ellenfelünk válaszlépéseinek száma. 42. Lehetőleg kerülni kell, hogy királyunk és vezérünk ugyanazon a soron, vonalon vagy átlón legyen. 43. Ha a sakkot tiszt közbehúzásával védjük, akkor ajánlatos olyan tisztet közbehúzni, amely a sakkot adó bábot támadja. 44. A huszár és a gyalog által adott sakkot nem lehet figura közbehúzásával védeni. 45. Saját gyalogroham esetén bástyánk vagy bástyáink legjobban a gyalogjaink mögött helyezkednek el, ilyenkor gyalogjaink előrehaladtával mozgásterük nő. 46. Ha erős a gyalogállásunk, igyekezzünk cserélni a vezért és a futópárt, ellenkező esetben szabaduljunk meg a bástyától, és tartsuk meg a vezért és a futópárt. 47. A gyalogok ereje akkor mutatkozik meg a legjobban, ha egymás mellett állnak. 48. A centrumban a 4. soron sötét figurák esetén az 5. soron álló gyalogok sok támadásnak veszik az élét. 49. Rövidsánc esetén a sáncállás leggyengébb pontja a g2/g7 mező, mert ezt csak a király védi. 50. Mindig a legkevésbé értékes bábokat használjuk a védekezésben, hogy az erősebb figuráink foglalkoztassák az ellenfelet. 51. Célszerű eldönteni az ellenfél lépéséről, hogy a védekező vagy támadó jellegű-e, vagy esetleg mindkettő, mert így könnyebben beleláthatunk a stratégiájába. 52. A király a középjátékban lehetőleg ne szerepeljen. 53. A futók legjobban az egyik oldalon, az ellenfél királya ellen irányítva állnak. 54. Ajánlatos a futó átlóját futó szembeállításával hatástalanítani. 55. Ha tisztjeink jól állnak, és nem találunk olyan természetes lépést, amellyel fokozhatnánk előnyünket, akkor vagy kombinációs megoldásra, vagy a gyalog szerkezet megváltoztatására kell gondolnunk. 56. Célszerű egyik bástyánkat az ellenséges vezér vonalára állítani. 57. Ha csak az egyik futárunk van már fenn a táblán, célszerű vezérünket és gyalogjainkat olyan színű mezőkre állítanunk, amilyen a hiányzó futár színe. 58. A csere inkább annak a félnek az érdeke, akinek már anyagi előnye van 59. A nyomott állásban bábjaink, és az ellenfél centrumban elhelyezett figuráinak cseréje általában célszerű. 60. Az állásban egy gyengeség akkor igazán gyengeség, hogy ha támadható. Általában egy gyengeség sok figura esetén a védekező fél számára még elviselhető és tartható. A támadó félnek célszerű megfelelő gyalogokat és tiszteket cserélni, hogy a gyengeség több oldalról is elérhető legyen. 61. A király a tábla sarkán csak három mezőre léphet, de itt fennáll annak az előnye is, hogy nehezebben lehet megtámadni, nehezebben fér hozzá az ellenfél. 62. Csigorin-Petroszjan támadási módszer: A vezérszárnyi gyalogok visszatartásával nem adni az ellenfélnek támadási felületet, közben a királyszárnyon támadni teljes erővel. (Csak ha az ellenfél már sáncolt!) 63. Az ellenfél erős királyszárnyi támadása folyamán a királyunkat csak akkor mozdítsuk meg, ha a támadás iránya már egyértelmű. 64. Lehetőleg ne bízzunk meg egy figurát egyszerre több feladattal. 65. Vezérszárnyi gyalogtöbblet esetén célszerű gyalogvégjátékra bonyolítani. 66. Ha anyagi előnyöd van, cseréld a tiszteket, ha anyagi hátrányod, cseréld a gyalogokat. 67. Állandóan keresni, kutatni kell az áldozat és a kombináció lehetőségét! 68. Anyagi hátrány esetén minél nagyobb anyagi erők megtartására törekedjünk. 69. A legegyszerűbb kényszerítő lépés a sakk. 70. Korai vezércsere esetén a c2 illetve a c7 pont meggyengül. Ennek megtámadása huszárral a legcélszerűbb. 71. A tisztek cseréjével a gyalogos értéke nő. 72. A szárnytámadás leghatásosabb ellenszere: ellentámadás a centrumban. Szárnytámadás zárt centrum mellett a leghatásosabb. 73. Az olyan mező, amelyet az ellenfél állásában elfoglaltunk, azaz tartósan megszállva vagy tűz alatt tartunk, számunkra erős pont, az ellenfél számára gyenge pont. Az ellenfél gyenge pontján általában olyan mezőt értünk, amelyet saját gyalogunk, vagy gyalogjaink ellenőriznek, azaz támad, és amelyet az ellenfél nem tud könnyen megtámadni és ezért csak nehezen, vagy egyáltalán nem semlegesítheti. Abszolút értelemben erős (illetve gyenge az ellenfél számára) az a pont, ahol a királyunkat is elhelyezhetjük, és azzal tartósan megszállva tarthatjuk az adott pontot. 74. Ha az ellenfél állásában gyengeségek vannak, akkor pozícós előnyünk kihasználására az alábbiak szerint történjen: 1. a gyengeségeket rögzíteni 2. a gyengeségek megszállása 3. támadási célpont kialakítása a gyengeség környékén 75. A játszma folyamán a centrum vándorolhat, illetve vándorol. 76. A figurák lépéseivel pontokat szerzünk meg ( ellenőrzünk pontokat ), pontokat gyengítünk meg ( adunk át az ellenfélnek ), és pontokat, mezőket veszünk, illetve vehetünk el saját figuráink elől is. Lépéseinknél erre kell tekintettel lennünk! 77. A középjátékban mérlegelni kell, hogy ha a tiszteket levennénk a tábláról, akkor az előálló gyalogvégjáték nyerhető lenne-e vagy sem. Ez határozza meg, hogy a tiszteket cseréljük-e vagy ne. (Illetve, hogy a lehetséges cserék után létrejövő végjátékok esélyei milyenek. ) 78. Az alapsort két bástya jobban védi, mint egy bástya. Ügyelni kell arra, hogy adott esetben szükséges-e az egyik bástyát lecserélni, vagy sem. 79. Egy tiszt behatolása az ellenfél állásába csak akkor ér valamit, ha a többi figura ( tiszt ) is tudja támogatni. ( Aljechin ) 80. A középjátékban és általában a tervalkotásnál mindig tartsuk szem előtt a 'több lehetőség'-et! 81. Gyaloghátrány esetén a végjátékban a futó megtartására törekedjünk. 82. A futó alkalmasabb az előrenyomuló ellenséges gyalogok feltartóztatására a bástyánál. 83. Ha szabadulni akarunk a királyunkkal a huszár sakkadásaitól, akkor célszerű az átlón úgy elhelyezni, hogy a huszár és királyunk között egy mező legyen. Így csak a harmadik lépésben kaphatunk sakkot. ( Például: Hc3 Ke5 ) 84. Három könnyűtiszttel is csak a király támogatásával lehet az egyedülálló királyt megmattolni. 85. A bástyának a szabadgyalog(ok) mögött a helye, akár saját, akár ellenséges szabadgyalogról van is szó. 86. Különböző színű futók esetén a gyalogtöbblet érvényesítése ritkán lehetséges. 87. Bástya és huszár csak kivételes esetben nyer a bástya ellen. 88. Futóvégjátékban ügyelni kell arra, hogy az ellenfél nehogy olyan mezőkön rögzítse a gyalogjainkat, amilyen mezőkön mozgó futója van. 89. Végjáték vezérelv: NE SIESSÜNK ! 90. Egy oldalon elhelyezkedő gyalogok esetén a huszár erősebb, mint a futó. A huszár bármelyik mezőt el tudja érni, míg a futó gyorsasága és távolra ható képessége nem bontakozhat ki. Kétoldalasan elhelyezkedő vagy szórt gyalogoknál a futó általában erősebb a huszárnál. 91. A huszárvégjátékot általában úgy kell értékelni, mint a gyalogvégjátékot. 92. A gyalogvégjátékoknál az állásmegítélés szempontjai: 1. a gyalogok helyzete 2. a támadó király helyzete 3. a védekező fél királyának a helyzete 93. Néha teljesen le kell mondanunk a bonyolult változatok számításáról, hogy elkerüljük az időzavart és a felesleges kockázatot. (Kotov) 94. A végjátékban, amint lehetőségünk van rá, azonnal vigyük a királyunkat a tábla közepére. 95. Önvallomások: Amennyiben igaz: a stílus az ember, akkor mindenki úgy sakkozik, ahogy a természet rendelte. Én körültekintő ember vagyok, és nem szeretem a kockázattal járó helyzeteket. Capablanca és Nimzovics játszmáin nevelkedtem, ők beivódtak vérembe, húsomba. (Petroszjan, Tigran) 96. Sakkozók egymásról: Petroszjan verekedést nem kezd, de mindig kész, hogy visszaüssön! (Tal, Mihail) 97. Minden lépés egy terv eleme! (Capablanca) 98. Önvallomások: Az én feladatom, hogy negyven hibátlan lépést tegyek. Ha az ellenfél negyven hibátlan válaszlépést tesz, a játszma döntetlenül végződik, de ha egyetlenegyszer is hibát követ el, feltétlenül érvényesítem előnyömet. (Vaszilij Szmiszlov) 99. Önvallomások: Lehet hogy hibásak az kombinációs áldozataim, de mire megtalálják a megdöntését, a pontot már beírták a nevem mellé... (Mihail Tal) 100. Önvallomások: Személy szerint a szép, az ihletett, a művészethez közel álló sakk pártján állok, amely esztétikai élvezetet nyújt. Minden egyes játszma - potenciálisan - műalkotás, a sakktáblán remekműveket lehet alkotni. (Garri Kaszparov) 101. Sakkozók egymásról: Karpov rendszerint előre -hátra lépked a gyalogjaival, aztán megnyeri játszmát... (Bronstein) 102. Önvallomások: Sok olyan sakkozó van, akik csak a döntetlen elérésére törekszenek. A sakkban azonban győzelemre kell törekedni, másképp mi érteleme van leülni az asztalhoz? Soha nem akarok kitérni a küzdelem elől, ellenkezőleg - csak azon töprengek hogyan győzhetek! (Robert Fischer) 103. Győzött a fiatalság - mondta Jacques Mieses, amikor legyőzte őt a 85 éves Dirk van Foreest. 104. Mi a sakk? A sakk egy tündérmese 1001 baklövéssel - Savielly Tartakower 105. Mi a sakk? A sakk egy gyönyörű szerető. - Larsen 106. Mi a sakk? Sakk az élet - Bobby Fischer 107. Mi a sakk? A sakk, olyan mint az élet - Boris Szpasszkij 108. Mi a sakk? A sakk minden - művészet, tudomány és sport. - Karpov 109. Mi a sakk? A sakk 99 százalék taktika. - Teichmann 110. Mi a sakk? A sakk valójában 99 százalék számítás - Soltis 111. Mi a sakk? A sakk egy szellemi tortúra. - Kaszparov 112. Mi a sakk? A sakk kíméletlen: van úgy, hogy kész megölni az embert. - Nigel Short 113. Mi a sakk? A sakk mint a tenger, amiből egy szúnyog is ihat és egy elefánt is megfürödhet - hindu közmondás 114. Mi a sakk? Sakk egy rejtély, mint a nők - Purdy 115. Nem játszhat jól a sakkban, aki jószívű. - francia közmondás 116. Az élet olyan, mint egy sakkjátszma, megváltozik minden lépésnél - kínai közmondás 117. Egy meglepett játékos félig le van győzve - közmondás 118. Nincs idő sakkozni, amikor ég a ház - olasz közmondás 119. A hibák ritkán utaznak egyedül. - Anatolij Karpov 120. Hiba nélkül nem lehet ragyogni - Emanuel Lasker 121. A jó állás nem nyeri meg a játszmát, ahhoz jó lépés kell. - Gerald Abrahams 122. Ne csak a támadáson gondolkodj! Az állást védő lépések gyakran sokkal fontosabbak. - Aaron Nimzowitsch 123. Nem kell jól játszanod - elég ha segítesz az ellenfélnek rosszul játszani - Genrikh Chepukaitis 124. A sakk egy nagyon logikus játék, és aki a logikáját és mélységét a másiktól jobban érti, az nyerni fog. - Jose Raul Capablanca 125. Nincs gyalogcsere, nincs állás megnyitás, nincs támadás. - Aaron Nimzowitsch 126. Legnehezebb egy nyert játszmát megnyerni. - Emanuel Lasker 127. Támadunk, mert szeretünk támadni, védekezünk, mert kénytelenek vagyunk védekezni. - Fred Reinfeld |
Szekeres Sándor gyűjtése |
Tweet
![]() ![]() |
Szerk:webmester | Idő : 2025.04.14. | Olvasás :59 |
<<< Előző cikkhez | Következő cikkhez >>> |
Eddigi hozzászólások: |
Tovább a cikkek kigyüjtött hozzászólásainak oldalára => |
Keresés honlapon
|
![]() Unsoft.hu | Levél a webmesternek |
Szekeres Sándor
Az ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS
és a betlehemi csillag
A könyv a múlt és a jelen sérthetetlen dogmáit kérdőjelezi meg, érzékeny pontokat érintve a társadalmi közérzeten, mind a hétköznapokra, a tudományos életre és a hit világára vonatkoztatva. Szó lesz a valódi betlehemi csillagról, a történelmi, azaz a pártus Jézusról, a valós keresztre feszítéséről és egy szörnyű végű összeesküvésről, aminek egyik következménye a téves időszámításunk és a kronológiánk sötét középkora.
Talán nem is véletlen, hogy most íródott meg a könyv. Ismét az útkeresés korában járunk. Létezésünk és hitvilágunk alapjai esnek szét, új kérdések jönnek, új válaszok kellenek.
Ezek alapjait érinti meg a könyv, új szemléletet adva az eddig érinthetetlennek gondolt tabuknak.